Pierwszego
dnia kalendarzowej jesieni zorganizowaliśmy naszym uczniom grę terenową pn.
„Jesienne podchody w parku”.
Wzięli w niej udział uczniowie niepełnosprawni
intelektualnie w stopniu umiarkowanym oraz z autyzmem.
Gra odbywała się w
Parku Miejskim w Kielcach. Na mostku przy zalewie rozpoczęliśmy poszukiwanie
jesieni. Do zlokalizowania swojego położenia posłużyła opracowana przez
nauczycieli mapa obrazkowa, dzięki której uczniowie odszukiwali zaznaczone na niej
ważne miejsca w parku, do których musieli dotrzeć.
MAPA OBRAZKOWA |
Mapa została przygotowana w taki sposób, aby umożliwić uczniom
niepełnosprawnym, w miarę ich możliwości percepcyjnych, odbiór i zrozumienie
istotnych dla przebiegu gry informacji. Dzieci starały się dotrzeć do kolejnych
miejsc ćwicząc przy tym orientację przestrzenną. Następnie odszukiwały ukrytą kopertę z zagadką lub
zadaniem do wykonania, a także próbowały odczytać inne wskazówki wizualne
wykonane z dostępnych w parku liści, kasztanów czy drobnych gałązek.
Trudnym zadaniem było rozszyfrowanie napisu widniejącego na pomniku
Staszica. Próbując go odczytać uczniowie
ćwiczyli tę ważną szkolną umiejętność.
Wieżyczka Plotkara
|
Wieżyczka Plotkara przy Pałacyku Zielińskich miała pobudzić wyobraźnię dzieci, które podawały przykłady znanych bajek i baśni kojarzących się z zamkiem. Czy mieszkała tu kiedyś księżniczka?
PTASZARNIA |
Ptaszarnia wzbudziła szczególne zainteresowanie uczniów, którzy obserwowali
i nazywali zamieszkujące park ptaki. Niemałym wyzwaniem było wyjaśnienie
metaforycznego powiedzenia „Dumny jak paw”. Natomiast pokonanie schodów
przy ptaszarni służyło usprawnianiu koordynacji ruchowej oraz ćwiczeniu
kroku naprzemiennego podczas wchodzenia i schodzenia.
Zadaniem uczniów było odszukanie i zebranie atrybutów jesieni: kasztanów
oraz bukietów jesiennych liści.
Były też zagadki dźwiękowe. Należało uważnie wsłuchiwać się w szelest liści oraz wskazać kierunek, z
którego dobiega dźwięk.
Natomiast zebrane kasztany posłużyły do rozpoznawania dotykiem ich
wielkości, kształtu i faktury.
Aktywności na placu zabaw to duże wyzwanie dla dzieci niepełnosprawnych
potrzebujących bodźców sensorycznych. Trampoliny, ścianka wspinaczkowa,
zjeżdżalnie, huśtawki czy pajęczyna do wspinania to nie tylko wielka atrakcja
dla dzieci, ale też miejsce terapii. Balansowanie ciałem, utrzymanie równowagi
oraz koordynacja ruchowa i warokowo-ruchowa to kluczowe umiejętności,
wymagające systematycznego usprawniania.
Podczas gry terenowej uczniowie byli zaciekawieni i chętni do działania,
poznawania i doświadczania świata drogą wielozmysłową. Towarzyszyły temu
pozytywne emocje, radość i przede wszystkim świetna zabawa. W rezultacie
uczniowie odnaleźli wiele oznak jesieni, dowodzących jej istnienia. Mieli także
okazję w niecodzienny sposób uczyć się, poznawać oraz przełamywać bariery
swojej niepełnosprawności. Dla nas, nauczycieli, zorganizowanie gry terenowej
było dużym wyzwaniem i zarazem ogromną satysfakcją.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz